Carlgren och Morton i kapitlet vart är vi på väg, där benar de upp begreppen professionell, professionalisering och professionalism.
Att vara professionell är att det finns ett uppdrag som kräver kunskap som inte andra grupper har, professionalisering betyder att som lärare som yrkes grupp har den kunskaps bas som krävs och att man själv tycker det, professionalism betyder att omgivningen tycker att lärarna besitter sådan kunskap.
Lärarnas uppdrag har förändrats och blivit mer indirekt.
Läroplan och kursplan kan de inte påverka utan de förväntas tolka målen, utforma en verksamhet, åstadkomma ett lärande samt bedöma elevernas kunnande.
Om inte lärarna lyckas med sitt uppdrag är det en stor risk att andra grupper kommer in och fyller expert utrymmet.
När jag gick i gymnasiet hade jag en historia lärare som bara stod vid tavlan och skrev tills lektionen vars slut. Ifall man inte hann med att skriva i hans takt fick man skylla sig själv för när han var klar på ena sidan suddade han ut den andra.
Jag lärde mig inte så mycket av hans lektioner för att jag lär mig bäst när någon berättar eller läser för mig och inte skriva 20 sidor och sedan ha prov på det nästa dag. Han kunde säkert sitt ämne men var en otroligt dålig pedagog och förmedlade alltså noll kunskap ut i klassen. Så att vara professionell betyder inte per automatik att man har en lärarutbildning. Om du inte kan se dina elever som olika individer och anpassa undervisningen efter det är du enligt mig ingen professionell lärare.
Refletion 3, Carlgren och Marton del 2
16 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar